Aktuellt datum och tid: lör 08 aug 2026, 08:06

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

GolvvÀrme ovan golvspackel

Hej pÄ er.

Vi har nyligen gjutit ca 400kg (ca 25mm) golvspackel i hallen och pÄ detta lagt 7mm laminatgolv.
Vi Ă„ngrar detta djupt idag dĂ„ vi GÄRNA vill ha golvvĂ€rme.

Är det försent att lĂ€gga golvvĂ€rme?
MÄste jag riva upp all golvspackel eller finns det golvvÀrme som kan lÀggas direkt under laminatgolvet.
Eller kan man göra smala spÄr i golvspacklet och sedan lÀgga in vÀrmekabel i spÄren och sedan avsluta med att spackla över ...
Read more : GolvvÀrme ovan golvspackel | Visningar : 43913 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Betongplatta pÄ mark + parkett

Vi skall renovera kök+vardagsrum totalt ca 60 kvm öppen planlösning. Huset Àr byggt 1979, underlaget Àr betongplatta pÄ mark vi har tÀnkt lÀgga 14mm parkett. Vi har direktverkande el och jag vill ha golvvÀrme för att fÄ jÀmn och behaglig vÀrmespridning samt att slippa befintliga radiatorer. Vad skall man vÀlja för system nÀr det Àr sÄ stora ytor?
Read more : Betongplatta pÄ mark + parkett | Visningar : 17323 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

El

Hej, Jag skall göra golvvÀrme i ett ytrymme i huset dÀr jag inte har tillgÄng till jordad el (Och det skulle bli en ganska omfattande installation . Funkar det med lÄgvoltssystem dÄ?
Read more : El | Visningar : 4136 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme pÄ linoleummatta

TÀnkte lÀgga in golv-vÀrme och klinkers i badrummet och undrar om jag behöver riva ut linoleum-mattan först eller om det gÄr att lÀgga golvvÀrme pÄ mattan och sen lÀgga klinkers?
Read more : GolvvÀrme pÄ linoleummatta | Visningar : 16580 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Badrum i kÀllaren

Vi ska till att renovera vÄrt badrum i kÀllaren och vill dÄ förstÄs ha vÀrme i golvet. Golvet kommer gjutas med betong som isoleras och sen klinkers pÄ det. En ordentlig handdukstork fÄr fungera som element. Min frÄga Àr lite kring vad man ska vÀlja för typ av golvvÀrme - el eller vattenburen? BÄde ock? Fördelarna som jag hört med el Àr att det inte bygger sÄ mycket pÄ höjden samt att man fÄr vÀrme ...
Read more : Badrum i kÀllaren | Visningar : 4334 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Montering av styrbox?

Hej Erik,

NÄgon risk för brand tror jag inte det blir men boxen mÄr inte bra av att gÄ varm.
Det Àr ganska vanligt att man monterar boxen bakom köksskÄp och det gÄr bra om man försÀkrar sig om att luftcirkulationen kan bli bra.

Hur stort fritt utrymme finns dÀr boxen kommer monteras ungefÀr?
Kan du fÄ till ett luftintag nÄgonstans sÄ ny frisk luft kan komma in underifrÄn?

En annan vanlig lösning Àr att ...
Read more : Re: Montering av styrbox? | Visningar : 14979 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: Leverans

Hej Göran,

Din bestÀllning gick hÀrifrÄn idag.

/Martin
Read more : Re: Leverans | Visningar : 9456 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: KomfortvÀrme

(Flyttade trÄden till "VÀlja golvvÀrmesystem" dÄ jag tycker den passar bÀttre hÀr.)

LÀgger du platonmatta sÄ Àr det ocksÄ bra att lÀgga in nÄgot reflektor material mycket för att fÄ en jÀmn yta att fÀsta vÀrmeslingan pÄ.
NÀr man lÀgger golvvÀrmekabel under trÀgolv Àr det viktigt att hÄlla C-C avstÄnden under 7-8 cm annars kan golvet kÀnnas "randigt" dvs varmt pÄ vissa stÀllen och kallt pÄ andra. En reflektor skiva gör nytta men det finns ...
Read more : Re: KomfortvÀrme | Visningar : 31380 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Elförbrukning

Hittar inte el forbrukning för Kelvin XK-500 golvvÀrme. Kan jag fÄ hjÀlp
MVH Dag
Read more : Elförbrukning | Visningar : 19219 | Svar : 1 | Kategori : Kelvin

Re: LÀgga golvvÀrme i hallen

Hej Andreas,

En bra lösning skulle vara tex. KELVIN XK300.
Det skulle ge 50 W/m2 vilket Àr rekommenderat till komfortvÀrme, i kombination med din befintliga ratiator kommer det bli en bra lösning.
  • LĂ„gvoltssystem = Du fĂ„r göra det sjĂ€lv.
  • 0 mm bygghöjd.
  • Billig komfortvĂ€rme

Martin Timell skrev:... men snÀlla, lÀgg aldrig in det utan golvvÀrme. Det Àr en mÀnsklig rÀttighet!

/Kelvin
Read more : Re: LÀgga golvvÀrme i hallen | Visningar : 45131 | Svar : 3 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477