minikretsventil M5

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

minikretsventil M5

Inläggav peterprokon » tor 24 jan 2013, 12:52

Kan man installera ett golvvärmesystem med minikretsventil M5 (utan shunt) i en villa med fjärrvärme?
Detta fungerar inte med Roth´s motsvarande produkt enligt dem själva.
peterprokon

Re: minikretsventil M5

Inläggav martin » fre 25 jan 2013, 09:35

Jag kan inte se vad som skulle göra att bara för att uppvärmningen sker via fjärrvärme så fungerar inte en Minikretsventil.
Själva värmesystemet är ju det samma egentligen bara källan till värmen som skiljer. Spontant tror jag du fått felaktig support av Roth's säljare.
Med LK Minikretsventil M5 skall det i vart fall fungera.

Men det kan eventuellt finnas förutsättningar jag inte är medveten om i detta fall. Så kontrollera följande förutsättningar:
För att LK Minikretsventil M5 ska fungera tillfredsställande måste det tillgängliga trycket vid dess anslutningspunkt överstiga 12 kPa.
LK Minikretsventil M5 ska kopplas in i 2-rörs radiatorsystem med utetemperaturskompenserad tilloppstemperatur. Ventilen ska inte installeras i ett 1-rörssystem eftersom ventilen stänger eller begränsar flödet i 1-rörs-radiatorkretsen. Systemtemperaturen får ej överstiga +55 °C.
LK Minikretsventil M5 är resistent mot glykol upp till 50% inblandning.
Golvvärmeinstallationen ska förläggas i betong eller avjämningsmassa. Rören ska förläggas i s.k. dubbelslinga
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor