Elektrisk golvvärme i uterum på 21m2 m bjälklag & klinker

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Elektrisk golvvärme i uterum på 21m2 m bjälklag & klinker

Inläggav Kjell J » tor 30 maj 2013, 13:53

Hej
Bygger ett uterum / vinterträdgård dvs ett uterum med full isolering i bjälklag och ryggåstak. U värdet i fönsterdörrar på 3 sidor är 1.7. Vi skall ha klinkers och därför även golvvärme men bedömmer inte att vi kommer att ha ständig uppvärmning utan mer att vi vill ha varmt golv när vi värmer med kamin el värmepump el när solen värmer höst o vår. Ytan är 21 kvm och vi räknar med elvärme pga frysrisken. Vad rekommenderar Ni?
Kjell J

Re: Elektrisk golvvärme i uterum på 21m2 med bjälklag & klin

Inläggav Karl-Gunnar » tor 19 dec 2013, 11:52

Hej, då det gäller ett så stort uterum/vinterträdgård så kan man lägga en Värmekabel Betong 2680W som skall gjutas in i 50mm betong på spånskiva. Observera att då du skall lägga klinkers att bjälklaget måste ha ett cc-mått på 300mm.
Karl-Gunnar

Re: Elektrisk golvvärme i uterum på 21m2 m bjälklag & klinke

Inläggav Hans » mÃ¥n 23 mar 2015, 11:26

Hej,
skall bygga ett exakt lika uterum och samma användning som trådskaparen men har begränsad bygghöjd så att gjuta på 5cm betong ovan ett träbjälklag och golvspånskivor (källarrum under) är inte aktuellt. utan har försök hitta en elvärmekabel/matta med låg bygghöjd till detta. Dock hittar jag ingen som täcker hela ytan på 21m2? Använder man eran guide så får jag aldrig upp eran GVB matta hur än jag skruvar på parametrarna :-S Är det en lösning då att ha två 9m2 GVB paket eller kan man koppla ihop dem så man bara får en termostat? Finns matta 9m2 utan termostat?
Alternativt som jag hittat Kelvin VKK1000 kabel x 2 men samma fråga där om det går att köpa utan termostat och koppla ihop till en enhet?
Hans

Re: Elektrisk golvvärme i uterum på 21m2 m bjälklag & klinke

Inläggav martin » mÃ¥n 25 maj 2015, 12:52

Man behöver använda två kablar. Du kan koppla dem på en gemensam termostat (om totaleffekt understiger 3600W) men det finns ofta en fördel i att dela upp golvet i två zoner, då är det dock viktigt att tänka på att golvgivarna ligger på ett sådant vis att dom inte känner av värmen från kabel som inte kontrolleras med samma termostat.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget