T2 Blå 10 givarkabel jämte elementrör

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

T2 Blå 10 givarkabel jämte elementrör

Inläggav exige » tis 17 okt 2017, 17:32

Hej!

Jag skulle vara jättetacksam om ni kunde hjälpa med ett problem ang min golvvärme?
Har fått renoverat mitt badrum av en behörig firma.

Problemet är att den behöriga elektrikern har lagt givarkabeln bara 20 cm ut i rummet och bara lagt den ca 5-7 cm från elementröret till
elementet/handdukstorkaren.
Elementet/handukstorkaren står för uppvärmningen i rummet och som är fjärrvärme till bostadsrätten i ett höghus.
Det som installerats är T2 Blå 10 2kvm till ett 3 kvm badrum med betonggolv och termostat NRG-DM.

När elementet blev varmt visade givaren senast närmare 28 grader och jag kalibrerade ner temperaturen -6 grader.
Detta efter att jag stängde av elementet och golvvärmen under 2 dagar och sedan slog på termostatet och kontrollerade
givarkabelns temperatur i termostatet som visade 22 grader. (Vet dock inte om 28 grader är maxtemperatur på fjärrvärmen)

Detta funkar bra så länge elementet har samma uppvärmning (28 grader, vintertid), men vad händer när elementet stängs av vid sommartid och golvgivarens
temperatur sjunker med den kalibrerade värdet på -6 grader?
Kommer golvvärmen bli för varmt då pga av det kallibrerade värdet på -6 grader och elförbrukningen kommer att stiga?
Vad ska jag göra?
Finns det ett termostat som passar till T2 Blå 10 som kan bortse från golvgivarens falska temperatur och som man kan reglera med en
effektstyrning till värmekabeln istället för att uppnå behaglig golvtemperatur?
Har elektrikern gjort en riktig blunder så att golvet måsta göras om pga av felinstallation av givarkabeln?

Hoppas ni har förstått mitt dilemma :)
Tacksam för info och vägledning från er innan jag ev. måste prata med byggfirman.

Mvh Stefan
exige

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget