Utbyggnad av befintlig golvvärme till nytt uterum

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Utbyggnad av befintlig golvvärme till nytt uterum

Inläggav StefanS » lör 12 sep 2020, 16:22

Hej
Sedan år 2000 har jag vattenburen golvvärme från Wirsbo/Uponor i min villa, med golvvärmerör förlagda i golvvärmeplåtar i träbjälklag. Den uppvärmda ytan är ca 60 m2 och uppvärmningen sker med 4,5 kW elvärmepanna VE 4, från Värmebaronen.

Värmepannan har varit fullt tillräcklig för den uppvärmning vi har behövt fram till idag. Nu planerar vi att bygga ut huset med ett vinteruppvärmt inglasat uterum med golvvärme i betongplatta på mark. Uterummet ska vara av vinterträdgårdsstandard med isolerglas och brutna köldbryggor från Willab Garden. Uppvärmd yta blir ca 30 m2 och rummet ska kunna hållas frostfritt vintertid. Planerad isolering under golvet är 20 cm cellplast.

Jag har några frågor om detta, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:
• Är det är lämpligt att koppla ihop den nya golvvärmen i uterummet med vårt befintliga golvvärmesystem, fast uterummet kommer att ha ganska annorlunda uppvärmningsbehov än den befintliga delen i vårt välisolerade hus?
• Kan vår befintliga elpanna räcka även för uterummet? Om inte, vad skulle ni rekommendera? Att koppla in uterummet och byta ut elpannan mot en med mer effekt, eller att hålla uterummet separat med egen elpanna?
StefanS

Återgå till Vattenburen golvvärme

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget