Tidpunkt för inkoppling

Besvara


Den hÀr frÄgan Àr till för att indentifiera och förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
BBCode Ă€r PÅ
[img] Ă€r PÅ
[flash] Àr AV
[url] Ă€r PÅ
Smilies Ă€r PÅ
TrÄdhistorik
   

Expandera TrÄdhistorik: Tidpunkt för inkoppling

Re: Tidpunkt för inkoppling

InlĂ€gg av martin » tis 25 sep 2012, 22:08

1. NÀr man installerar lÄgvolts golvvÀrmen sÄ rekommenderar vi att elektrikern installerar transformatorn till 230 V nÀr du lagt ut slingan och kopplat den till boxen. (DÄ kan du köra sjÀlvdiagnostiken bÄde innan och efter det att golvmaterialet lÀggs pÄ plats.
En alternativ lösning Àr att ni monterar pÄ en stickkontakt pÄ boxen och har en elektriker dÀr i förvÀg som förbereder med ett vÀgguttag pÄ lÀmplig plats för boxen.
(ytterligare ett alternativ Àr att montera stickkontakt och via förlÀngningssladd testa systemet för att sedan anlita elektriker för slutgiltig inkoppling och framdragning av 230 V till platsen dÀr boxen sitter. (SÄ ett besök av elektriker rÀcker och han behöver hÀr inte göra nÄgon resistansmÀtning eller meggning av kabel dÄ den diagnostik som behövs görs av systemet sjÀlv.)

2. NÀr man skall installera 230V golvvÀrme blir det lite mer komplicerat. Elektrikern skall lÀgga kabeln pÄ golvet (resistansmÀta och megga bÄde före och efter sitt arbete). NÀr kabeln sedan ligger pÄ plats gjuter man in den med flytspackel. NÀr det Àr gjort skall kabeln kontrollmÀtas igen och termostat monteras samt anslutning mot 230V.
(Det Àr hÀr nÀstintill omöjligt att klara sig pÄ bara ett besök av elektrikern.)

3. Nej givaren mÄste inte lÀggas i ett flexrör men det gÄr ju aldrig att byta givare om den Àr ingjuten. Att byta givaren kan behövas om man t.ex. installerar en ny termostat. För att minimera bygghöjd Àr det i sÄ fall bÀttre att frÀsa ett litet spÄr i underlaget för att fÄ plats med flexröret.

Tidpunkt för inkoppling

InlĂ€gg av Mats » tis 11 sep 2012, 10:00

FrÄga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inlÀggning av lÄgvoltsvÀrmeslinga. Som jag förstÄtt det sÄ fÄr jag sjÀlv lÀgga ut sjÀlva slingan pÄ golvet, men anslutningen till elen mÄste göras av behörig elektriker. Jag ska lÀgga slingan pÄ mitt betonggolv, för att sedan lÀgga pÄ utjÀmningsmassa och dÀrefter sÀtta klinker. I vilket lÀge kan/ska elektrikern komma pÄ besök? Innan eller efter att utjÀmningsmassa/klinker Àr ditlagt? Jag gissar att det Àr innan, för att fÄ testat att slingan fungerar, men jag Àr inte sÀker.
Eftersom jag gör detta i samband med en hel köksrenovering, sÄ vill jag minimera antalet hantverkarbesök, och i detta fall alltsÄ att bara behöva ta dit elektrikern en enda gÄng för allt elarbete inklusive golvvÀrmeinkoppling.

FrÄga 2: om jag vÀljer ett högvoltsystem, t ex golvvÀrmeslinga i nÀtmatta, gÀller dÄ samma princip som i föregÄende frÄga (bara med skillnaden att det Àr elektrikern som ocksÄ lÀgger ut sjÀlva slingan/mattan)?

FrÄga 3: I fallet med golvvÀrmeslinga i nÀtmatta har jag sett pÄ en del instruktionsfilmer att man lÀgger in (gjuter in) en givare i golvet. PÄ alla filmer har givaren placerats i ett flexrör. MÄste det vara sÄ? Tanken med nÀtmatta Àr ju att minska bygghöjden till ett minimum, men det dÀr flexröret Àr ju typ dubbelt sÄ tjockt som nÀtmatta/slingan, och dÄ förlorar man ju fördelen med lÄg bygghöjd.

Upp

cron