av Mats » tis 11 sep 2012, 10:00
FrÄga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inlÀggning av lÄgvoltsvÀrmeslinga. Som jag förstÄtt det sÄ fÄr jag sjÀlv lÀgga ut sjÀlva slingan pÄ golvet, men anslutningen till elen mÄste göras av behörig elektriker. Jag ska lÀgga slingan pÄ mitt betonggolv, för att sedan lÀgga pÄ utjÀmningsmassa och dÀrefter sÀtta klinker. I vilket lÀge kan/ska elektrikern komma pÄ besök? Innan eller efter att utjÀmningsmassa/klinker Àr ditlagt? Jag gissar att det Àr innan, för att fÄ testat att slingan fungerar, men jag Àr inte sÀker.
Eftersom jag gör detta i samband med en hel köksrenovering, sÄ vill jag minimera antalet hantverkarbesök, och i detta fall alltsÄ att bara behöva ta dit elektrikern en enda gÄng för allt elarbete inklusive golvvÀrmeinkoppling.
FrÄga 2: om jag vÀljer ett högvoltsystem, t ex golvvÀrmeslinga i nÀtmatta, gÀller dÄ samma princip som i föregÄende frÄga (bara med skillnaden att det Àr elektrikern som ocksÄ lÀgger ut sjÀlva slingan/mattan)?
FrÄga 3: I fallet med golvvÀrmeslinga i nÀtmatta har jag sett pÄ en del instruktionsfilmer att man lÀgger in (gjuter in) en givare i golvet. PÄ alla filmer har givaren placerats i ett flexrör. MÄste det vara sÄ? Tanken med nÀtmatta Àr ju att minska bygghöjden till ett minimum, men det dÀr flexröret Àr ju typ dubbelt sÄ tjockt som nÀtmatta/slingan, och dÄ förlorar man ju fördelen med lÄg bygghöjd.
FrÄga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inlÀggning av lÄgvoltsvÀrmeslinga. Som jag förstÄtt det sÄ fÄr jag sjÀlv lÀgga ut sjÀlva slingan pÄ golvet, men anslutningen till elen mÄste göras av behörig elektriker. Jag ska lÀgga slingan pÄ mitt betonggolv, för att sedan lÀgga pÄ utjÀmningsmassa och dÀrefter sÀtta klinker. I vilket lÀge kan/ska elektrikern komma pÄ besök? Innan eller efter att utjÀmningsmassa/klinker Àr ditlagt? Jag gissar att det Àr innan, för att fÄ testat att slingan fungerar, men jag Àr inte sÀker.
Eftersom jag gör detta i samband med en hel köksrenovering, sÄ vill jag minimera antalet hantverkarbesök, och i detta fall alltsÄ att bara behöva ta dit elektrikern en enda gÄng för allt elarbete inklusive golvvÀrmeinkoppling.
FrÄga 2: om jag vÀljer ett högvoltsystem, t ex golvvÀrmeslinga i nÀtmatta, gÀller dÄ samma princip som i föregÄende frÄga (bara med skillnaden att det Àr elektrikern som ocksÄ lÀgger ut sjÀlva slingan/mattan)?
FrÄga 3: I fallet med golvvÀrmeslinga i nÀtmatta har jag sett pÄ en del instruktionsfilmer att man lÀgger in (gjuter in) en givare i golvet. PÄ alla filmer har givaren placerats i ett flexrör. MÄste det vara sÄ? Tanken med nÀtmatta Àr ju att minska bygghöjden till ett minimum, men det dÀr flexröret Àr ju typ dubbelt sÄ tjockt som nÀtmatta/slingan, och dÄ förlorar man ju fördelen med lÄg bygghöjd.