termostatinstÀllning elvÀrmegolv

Besvara


Den hÀr frÄgan Àr till för att indentifiera och förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
BBCode Ă€r PÅ
[img] Ă€r PÅ
[flash] Àr AV
[url] Ă€r PÅ
Smilies Ă€r PÅ
TrÄdhistorik
   

Expandera TrÄdhistorik: termostatinstÀllning elvÀrmegolv

Re: termostatinstÀllning elvÀrmegolv

InlĂ€gg av martin » ons 21 dec 2011, 18:55

Utan att riktigt veta vad det Àr för termostat du anvÀnder sÄ tror jag eventuellt att felet kan ligga i en dÄlig kalibrering av skalan. Termostaten tror helt enkelt att det Àr varmare Àn vad det faktiskt Àr... (Detta kan bero pÄ sÄvÀl dÄlig kvalité pÄ termostaten och med ett sÄ enkelt fel som att golvtemperaturgivaren ligger för nÀra vÀrmekablarna i golvet.)

Vad du behöver sÀlla för siffra pÄ displayen har inget direkt med "vilken energiförbrukning du faktiskt fÄr" att göra.
Vad som Àr viktigt Àr hur ofta och hur lÀnge termostaten slÀpper fram vÀrme pÄ golvet och vilken temperatur du faktiskt har i golvet.
I de flesta termostater med display kan du lÀsa av inkopplingstiden. Den anges i procentuell tid för senaste dygnet, veckan, mÄnaden och Äret. Om du vet vilken effekt golvvÀrmen har, sÄ kan du rÀkna ut energiförbrukningen och fÄ den faktiska driftskostnaden. Energiförbrukning (kWh) = Installerad effekt (kW) x Inkopplingstid (h).

:!: Exempel:
GolvvÀrme med 800W effekt. Inkopplingstid: 32%. Golvets yta: 7,5 m2
Ennergiförbrukning=0,8x0,32x24h= 6,14 kWh per dygn.

termostatinstÀllning elvÀrmegolv

InlĂ€gg av Kekst » ons 23 nov 2011, 13:30

Har just lĂ„tit renovera badrum och lagt in elgolvvĂ€rme med SAN termostat som kan stĂ€llas in pĂ„ olika tidzoner och temperatur. Jag undrar om den fungerar korrekt eftersom jag behöver stĂ€lla in temperaturen pĂ„ ca 25-25 grader för att det ska kĂ€nnas varmt pĂ„ golvet. Vid lĂ€gre temperaturinstĂ€llning kĂ€nns golvet kallt. Ska det vara sĂ„? Betyder det att elförbrukningen och dĂ€rmed kostnaderna blir höga. Finns det nĂ„gon tumregel för hur mĂ„nga kWh el golvĂ€rmen förbrukar? Är orolig för att vĂ€rmen kanske gĂ„r nedĂ„t istĂ€llet? LĂ€genheten Ă€r pĂ„ nedre botten och golven Ă€r överlag kalla.

Upp