FrÄgor kring XK systmet

Besvara


Den hÀr frÄgan Àr till för att indentifiera och förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
BBCode Ă€r PÅ
[img] Ă€r PÅ
[flash] Àr AV
[url] Ă€r PÅ
Smilies Ă€r PÅ
TrÄdhistorik
   

Expandera TrÄdhistorik: FrÄgor kring XK systmet

Re: FrÄgor kring XK systmet

InlĂ€gg av Hampus » fre 21 sep 2012, 09:31

Till 3,7kvm gĂ„r det bra med en Kelvin XK300. Är golvet nĂ„gorlunda vĂ€lisolerat och du endast Ă€r ute efter komfortvĂ€rme skall nog en XK200 rĂ€cka ocksĂ„.

Det gÄr bra att göra sÄ ja. Prima golvet först för att klinkerfixet ska vidhÀfta rejÀlt. Golvet skall Àven vara reglat 30cc för att inte fÄ svikt.

Ett XK300 system drar vid max belastning ca 300W, ett XK200 system drar max 200W osv.. NÀr golvet vÀl kommit upp i temp kommer systemet att slÄ pÄ och av för att hÄlla temperaturen i golvet.

Nej, det tycker jag inte. TvÄ fördelar med 230V systemen Àr att dom Àr billigare vid inköp och man behöver inte ha nÄgon transformatorbox pÄ vÀggen. Dock krÀver de att man gjuter in kabeln samt att en elektriker utför hela arbetet.

Du kan lÀgga Kelvins lÄgvoltkabel direkt pÄ gipsplattan.

Detta Ă€r system med en spĂ€nning under 50V. Dessa system klassas som ”ofarliga” och fĂ„r installeras/lĂ€ggas av personer utan behörighet dvs. du som privatperson eller plattsĂ€ttaren. (Har systemet ocksĂ„ stickkontakt sĂ„ behöver man inte ens kontakta elektriker för anslutning. Skall det monteras fast sĂ„ behöver elektrikern göra anslutningen mot fas och nolla)

Re: FrÄgor kring XK systmet

InlĂ€gg av Micket4@hotmail.com » ons 19 sep 2012, 12:28

Hej

Skulle ocksÄ vilja ha svar pÄ frÄgorna ovan.

Tack pÄ förhand

Mvh Micke

FrÄgor kring XK systmet

InlĂ€gg av Daniel Jensen » fre 20 apr 2012, 12:31

Hej,
Jag skall lÀgga klinkers i hallen dÀr jag funderar pÄ att installera golvvÀrme. Som underlag ligger spÄnskivor. Den totala golvytan Àr 3,7 m2. Jag tycker XK systemet verkar bra för mina behov. Jag Àr frÀmst ute efter komfortvÀrme.
- Vilket XK system bör jag vÀlja?
- Jag vill undvika att flytspackla. Är det ok att lĂ€gga XK slingan direkt pĂ„ spĂ„nskivan och sedan lĂ€gga pĂ„ fix och klinkers direkt ovanpĂ„ slingan?
- Hur mycket ström drar ett XK system i runda slÀngar?
- Finns det nÄgon anledning till att hellre vÀlja ett 230V system?
- Eventuellt mĂ„ste jag lĂ€gga 6 mm gips ovanpĂ„ spĂ„nskivan – kan jag i sĂ„dana fall lĂ€gga XK kabeln direkt pĂ„ gipset eller mĂ„ste det vara nĂ„got avskĂ€rmande material emellan?
- NĂ€r jag lĂ€ser pĂ„ er hemsida sĂ„ skriver ni att ”sjĂ€lv fĂ„r installera helt utan behörighet”. Samtidigt stĂ„r det i instruktionsbladet frĂ„n Kelvin ”Tillkalla elektriker för att nĂ€tansluta reglerboxen”. Jag undrar dĂ€rför vad som gĂ€ller?

Tacksam för snabbt svar.

Mvh
/Daniel

Upp