av torkel » fre 31 aug 2012, 16:19
Vi har ett fritidshus pÄ plintar med en grÀvd brunn intill. Det finns en sugslang frÄn pumpautomaten (pumpen Àr installerad pÄ isolerad toa dÀr vÀrmen alltid Àr pÄ viontertid). Vi anvÀnder fritidshuset pÄ vintern. Idag har vi en möjlighet att tömma slangen vid en kran/jÀrnten pÄ ett t-rör i brunnen dÀr sugslangen gÄr in i jorden mot pumpen. Vi funderar pÄ ett alternativ med en frostvakt till denna krök (ca 6 m) som ni sÀljer. NÄgra frÄgor:
1) GÄr det bra att ha en vÀrmekabel i en icke metallisk sugslang d v s ett svart PEM-rör mellan backventilen i brunnen till pumpen, utan att det skadar röret och pumpförmÄgan?
2) MĂ„ste vakten stĂ„ pĂ„ hela vintern(energiĂ„tgĂ„ng?) eller kan man slĂ„ pĂ„ vakten nĂ€r man kommer? Om det senare gĂ€ller, vilken tid kan det ta att tina upp isen i röret? Ăr det risk för att pumpen gĂ„r sönder om isbitar Ă€r kvar(behövs en sil eller ett filter?)?
Vi har ett fritidshus pÄ plintar med en grÀvd brunn intill. Det finns en sugslang frÄn pumpautomaten (pumpen Àr installerad pÄ isolerad toa dÀr vÀrmen alltid Àr pÄ viontertid). Vi anvÀnder fritidshuset pÄ vintern. Idag har vi en möjlighet att tömma slangen vid en kran/jÀrnten pÄ ett t-rör i brunnen dÀr sugslangen gÄr in i jorden mot pumpen. Vi funderar pÄ ett alternativ med en frostvakt till denna krök (ca 6 m) som ni sÀljer. NÄgra frÄgor:
1) GÄr det bra att ha en vÀrmekabel i en icke metallisk sugslang d v s ett svart PEM-rör mellan backventilen i brunnen till pumpen, utan att det skadar röret och pumpförmÄgan?
2) MĂ„ste vakten stĂ„ pĂ„ hela vintern(energiĂ„tgĂ„ng?) eller kan man slĂ„ pĂ„ vakten nĂ€r man kommer? Om det senare gĂ€ller, vilken tid kan det ta att tina upp isen i röret? Ăr det risk för att pumpen gĂ„r sönder om isbitar Ă€r kvar(behövs en sil eller ett filter?)?