frostvakt i sugslang

Besvara


Den hÀr frÄgan Àr till för att indentifiera och förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
BBCode Ă€r PÅ
[img] Ă€r PÅ
[flash] Àr AV
[url] Ă€r PÅ
Smilies Ă€r PÅ
TrÄdhistorik
   

Expandera TrÄdhistorik: frostvakt i sugslang

Re: frostvakt i sugslang

InlĂ€gg av martin » ons 19 sep 2012, 11:10

Det gÄr bra att göra som du beskriver men vill du lÀgga kabeln inne i vattenledning behövs kablar som Àr godkÀnda för livsmedel. Kontakta oss sÄ hjÀlper vi dig med detta.
Att stÀnga av och sedan slÄ pÄ via strömbrytare/timer funkar förutsatt att inget fryser sönder nÀr vattnet fryser i slangen.

Hur lÄng tid det tar att tina upp Àr svÄrt att svara pÄ dÄ det pÄverkas mycket av omstÀndigheter som utetemperatur mm.. RÀkna med nÄgon timme eller tvÄ uppskattningsvis. sil kan vara bra ide men kan bli problem med att det sÀtter igen.

frostvakt i sugslang

InlĂ€gg av torkel » fre 31 aug 2012, 16:19

Vi har ett fritidshus pÄ plintar med en grÀvd brunn intill. Det finns en sugslang frÄn pumpautomaten (pumpen Àr installerad pÄ isolerad toa dÀr vÀrmen alltid Àr pÄ viontertid). Vi anvÀnder fritidshuset pÄ vintern. Idag har vi en möjlighet att tömma slangen vid en kran/jÀrnten pÄ ett t-rör i brunnen dÀr sugslangen gÄr in i jorden mot pumpen. Vi funderar pÄ ett alternativ med en frostvakt till denna krök (ca 6 m) som ni sÀljer. NÄgra frÄgor:



1) GÄr det bra att ha en vÀrmekabel i en icke metallisk sugslang d v s ett svart PEM-rör mellan backventilen i brunnen till pumpen, utan att det skadar röret och pumpförmÄgan?


2) MĂ„ste vakten stĂ„ pĂ„ hela vintern(energiĂ„tgĂ„ng?) eller kan man slĂ„ pĂ„ vakten nĂ€r man kommer? Om det senare gĂ€ller, vilken tid kan det ta att tina upp isen i röret? Är det risk för att pumpen gĂ„r sönder om isbitar Ă€r kvar(behövs en sil eller ett filter?)?

Upp

cron