Komfortvärme i bristfälligt isolerad platta

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Komfortvärme i bristfälligt isolerad platta

Inläggav Enchanter » lör 01 sep 2012, 10:10

Hej!

Vi gör om garage till tvättstuga inkl seperat litet gäst-wc med dusch. Från första början har vi fått rådet att inte använda golvvärme pga ev fuktvandring från mark. Plattan var från början helt oisolerad men vi har nu lagt 100 mm cellplast (max eftersom det är så lågt i tak). Golvet är sedan flytspacklat 40 mm och det återstår att regla upp och lägga klinker i gäst-wc.

Min fråga är, trots att vi fått rådet att inte installera golvvärme, om vi trots allt kan gå på en komfortvärmelösning i gäst-wc (ca 2,5 kvm)? Vi kommer ha en seperat vattenburen radiator i utrymmet så det är just en komfortvärme vi i detta läget ev är intresserad av. Vi vill naturligtvis slippa fuktvandring genom mark och platta. Har för övrigt kikat på KELVIN XK160.

Tacksam för svar!

Mvh
Daniel
Enchanter

Re: Komfortvärme i bristfälligt isolerad platta

Inläggav martin » ons 19 sep 2012, 11:17

Jag har aldrig sett något vetenskapligt test som kan påvisa fuktvandringen i väggar ovan mark.
Så grundproblematiken är svårt att svara på. Min personliga uppfattning är att det inte bör finnas någon risk för problem (förutsatt att ni inte har fuktproblem från början)

Jag tycker det låter som isolering är hyfsad och en komfortvärme gör mycket jämfört med ett klinkergolv utan golvvärme.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget