Det är egentligen ingen märkbar skillnad på strömförbrukningen på ett 220v system jämfört med ett lågvoltsystem, -Så länge effekten är densamma på systemen.
Om vi tar exempelvis ett Värmekabel Kit 490w, så system drar det systemet alltså ungefär lika mycket som ett Kelvin XK500 (500w) system på full effekt. Skillnaden är endast 10w.
Fördelen med lågvoltssystem är att man får lägga kabeln själv, medans man inte får göra något själv utan att anlita en elektriker när det gäller 220v kabel.
Eftersom styrboxen inte är fukt/vattentät skall den därför monteras på väggen utanför rummet. Detta gäller endast våtrum, som exempelvis ett badrum.
Vilken höjd boxen ska sitta i är helt upp till dig själv, den kan sitta där det passar. Men eftersom hela värmekabelns längd ger ifrån sig värme är det ju en bra idé att inte placera boxen allt för långt bort.
Skulle man dock vilja ha den någon annanstans går det bra att förlänga med kallkabel. (Minst 1,5kvadrats FK kabel, högst 5m lång.)
Boxen skall placeras så den får ventilation då transformatorn tenderar att bli varm när den arbetar.
Mått och bilder på styrboxarna för de olika systemen hittar du här:
Kelvin Styrbox
Angående flytspacklets tjocklek, I normalfall borde det inte bli någon skillnad på golvet. Har du bra med isolering under så kommer det fungera utmärkt.

