Golvvärme i altangolv

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Golvvärme i altangolv

Inläggav Anders62 » mÃ¥n 17 okt 2011, 18:10

Hej,

Jag bygger en c:a 15 m2 stor altan, en dryg halvmeter från marknivå. Grundmuren av 19 cm LECA-block, makadam i botten, 10 eller 20 cm frigolitisolering, gjuten betongplatta, c:a 10 cm och klinker överst. Altanen ligger i direkt anslutning till huset och kommer att ha tak och räcke, men inte inbyggd. Tänkte lägga golvvärme i plattan, i syfte att:
1) momentant (vid tillfälle) kunna värma golvet en aning vår och höst
2) som värmekälla vid eventuell framtida ombyggnad till uterum

Vad rekommenderar ni för system för detta, och är det något övrigt som jag borde tänka på? 10 eller 20 cm frigolit?

mvh
Anders
Anders62

Re: Golvvärme i altangolv

Inläggav martin » ons 19 okt 2011, 16:57

Det är helt klart Värmekabel Strong du skall använda till detta.
Kablen är lite robustare än vanlig värmekabel och lämpar sig väl för ingjutning i betong. Kabeln ger hela 18W/m vilket gör att man kan lägga den lite glesare än vad man behöver göra med liknande kablar med lägre effekt.

Jag skulle lägga 20 cm isolering om du har plats för det. (merkostnaden är inte stor).
När man installerar värme i dåligt isolerade utrymmen och om man planerar att bara använda värmen vid behov bör man installera relativt hög effekt per kvadratmeter. Räkna med minst 150W/m2 för att golven skall bli varma fort när du startar golvvärmen.
Du har därför att välja på 2100W eller 2600W modellen.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Anders62 » ons 19 okt 2011, 19:37

Tack för snabba svaret! Två följdfrågor:
1) Det står att den måste ner minst 5 cm i plattan. Är detta ett krav eller kan man trots allt spackla in kabeln ovanför plattan?
2) Måste även givaren gjutas in (eller kan även den spacklas)?

Anledningen till frågorna är dels att gjutningen är planerad rätt snart och jag har inte planerat in nån elektriker ännu - det vore skönt att få plattan klar och sen pula med värmekabeln i lugn och ro i vår. Och dels tänkte jag också att ju högre man lägger kabeln desto snabbare kanske man får upp värmen i golvet (som ju enbart kommer att värmas vid behov).
Anders62

Inläggav martin » tor 20 okt 2011, 10:46

1. kabeln skall ner 5 cm för att få en jämn värme. Vill du lägga kabeln ytligare är det Värmekabel Kit du skall använda.
2. Givaren skall ligga i golvet spelar inte så stor roll var men den skall gjutas/spacklas in.

Jag rekommenderar att du ändå försöker få in kabeln i plattan, onödigt extraarbete att gjuta en gång till sedan med flytspackel...
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Anders62 » tis 08 nov 2011, 16:03

Ursäkta uppehållet. Jag bedömmer mitt effektbehov till kanske 3000W... Går det att lägga in två eller tre kablar av Värmekabel Kit, för att få upp effekten och för att minska belastningen på säkringarna? Hittar inte detaljerad information om detta. Även 2000W känns lite tufft på en kabel?... Vore bra att kunna höras vid på telefon...
Anders62

Inläggav martin » tis 29 nov 2011, 17:58

Det är vanligt att dela upp golvvärmen på flera kablar. På det viset kan man även justera temperaturen i olika zoner på golvet. Man kanske vill ha lite varmare där man sitter och kanske lite svalare på övriga delar eller tvärt om.

Det kan även vara bra att lägga de olika kablarna på olika säkringar så förlorar man inte all värmen om en propp går.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Välja golvvärmesystem

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget