Vad är energieffektivast?

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Vad är energieffektivast?

Inläggav Fredrik Olofsson » ons 03 sep 2014, 14:13

Hej

Jag håller på att inreda övervåningen på vårt hus och där kommer det att finnas ett badrum på ca 5kvm. Funderar lite på vilket av eluppvärmt eller vattenburen golvvärme som drar minst energi?
Golvvärmen kommer att vara enda uppvärmningskällan i badrummet förutom en elektrisk handdukstork (troligtvis).
Vi har även vattenburen värme i huset och skulle kunna koppla ett vattenburet system till radiatorslingan.
Eftersom det vattenburna systemet stängs av på sommaren så måste en eventuell vattenburen golvvärme ha "heater".

Min fråga är vilket som kommer bli mest energieffektivast? Dvs vilket kommer att dra minst ström av elektrisk kontra vattenburen golvvärme över ett års tid? Finns det några beräkningar på detta?
Med elslinga så får ju den vara igång året om medans jag på vintern drar nytta av den vattenburna värmen från frånluftsvärmepumpen om man har vattenburen golvvärme.
Tänkbar rumstemperatur hamnar på runt 21-22grader.
Detta skall sedan vägas in i den prisskillnad som är mellan de olika systemen.

Mvh
Fredrik
Fredrik Olofsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 sep 2014, 14:03

Återgå till Välja golvvärmesystem