Beräkna elförbrukning för golvvärme

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Beräkna elförbrukning för golvvärme

Inläggav annerborn » fre 16 aug 2019, 10:15

Skulle ni kunna hjälpa mig att beräkna förväntad elförbrukning för ett par ytor med golvvärme som jag planerar att lägga in i källaren?

Jag önskar värma upp golvet i badrum (7,5m2) respektive toalett (1,5m2) i källaren till en temperatur som är behaglig att gå på.

Källargolvet består av 20cm armerad betongplatta och ovanpå det 10cm betong (Idag ligger det en plastmatta på golvet, men den tänker jag ta bort och ersätta med klinker).

golv tvärsnitt.png


Jag vet att skolboken säger att man inte bör lägga golvvärme på ett oisolerat källargolv dels för att det blir stora värmeförluster nedåt och dels för att det riskerar att orsaka fuktskador. Jag vet att man bör bila upp golvet och gräva sig ner och bygga upp ett nytt välisolerat källargolv.

Då vårt hus har en opålad flytande grundläggning på lerjord så tror jag det är för riskabelt att bila upp den välarmerade plattan som huset flyter på. Därför vill jag försöka förstå och eliminera riskerna med att lägga golvvärmen på det golv vi har.

Så, skulle man kunna beräkna förväntad elförbrukning om man antar följande:

-Golvvärmen sätts på en temperatur som gör att golvet känns ljummet istället för iskallt
-Golvvärmen är endast tänkt att skapa en komfortabel temperatur på golven, inte att värma rummen.
-Golvvärmen påslagen konstant (för att eliminera den risk för omvänd fuktvandring som kan uppstå om man stänger av golvvärmen)
-Jag väljer el-golvvärme (det är väl bäst då vårt vattenburna värmesystem inte producerar mycket till värme på sommaren?)
-Jag väljer en självreglerande värmekabel. Är det vettigt? (typ T2-Röd? Är den att rekommendera?)
-Värmekablarna läggs i EPS skivor med förlimmad värmefördelningsplåt. Hjälper det att minimera värmeförlusten nedåt? (typ T2-reflecta? Är den att rekommendera?)

mvh, Nicke
annerborn
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 16 aug 2019, 10:05

Återgå till Välja golvvärmesystem

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron