Provisorisk vattenuppvärmning för hallgolvvärme

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

Provisorisk vattenuppvärmning för hallgolvvärme

Inläggav H_L » tis 01 feb 2011, 15:00

Hej.

Bakgrund till mitt problem: Direkt-el + luft/luftpump i huset. Ny utbyggnad (hall) ca 16 m2 förberedd för vattenburen golvvärme.

Idén med att gjuta in slang för vattenburen värme i utbyggnaden var att vara "på väg" vid en ev framtida konvertering till vattenburen värme i hela kåken. Detta är dock inte med i planerna för de närmsta åren, tycka vad man vill om det.

Vad jag behöver är ett billigt, enkelt, mer eller mindre provisoriskt sätt att värma och fördela vatten till golvvärmen i utbyggnaden tills det är dags för konvertering. Kan man sen återanvända vissa delar senare är det ett plus, men inget måste.

Jag har tänkt tankar allt ifrån elpatron och/eller luft/vattenpump och/eller sol som värmer vatten i en ackumulatortank till "fula" lösningar som att helt sonika koppla in en liten enkel vattenberedare. Vore tacksam för kommentarer och funderingar på lösningar på detta.

Som bonus finns golvvärmeslang också ingjuten i källargolvet. Skulle jag få till en lösning som kan ge nån form av värme dit med vore det toppen, men inte prioriterat.
H_L

Re: Provisorisk vattenuppvärmning för hallgolvvärme

Inläggav martin » ons 16 feb 2011, 15:16

Hej,

Blir ganska fort ett komplett värmesystem system om du skall värma vatten som sedan skall pumpas runt i golvvärmen.
Det du behöver är ju cirkulationspump, elpatron och expansionskärl.

En enklare lösning för tillfällig värme skulle vara att också lägga en elvärmekabel i golvet.

//M
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Välja golvvärmesystem