vattenburen på betongbjälklag

Vilken typ av system skall man välja? Vattenburet eller Elektriskt 230V eller 24V? Renovering eller nybyggnation vilket passar när? Här diskuterar vi allt kring valet av system.

vattenburen på betongbjälklag

Inläggav gunnar » sön 17 apr 2011, 05:55

Hej
Jag står i begrepp att i samband med tilläggsisolering av mitt hus ersätta mina gamla vattenradiatorer till golvvärme.
I nuläget ligger 20 cm slagg + 5 cm slipsats inalles 25 cm på en väl ventilerad krypgrund där bjälklaget är prefab betong. Allt skall bort ner till fast yta.

Totalytan är ca 100 m2 varav ca 30 skall bekläs med sten och resten med parkett, i ett rum finns en kamin och väldigt stora fönster som kanske stör golvvärmen.
Är det möjligt eller att föredra att ha golvvärme endast i vissa utrymmen.
Jag har fått förslag om att isolera med frigolit eller liknande upp till ca 15 cm sen gjuta in slingor. Har ni bättre förslag?
Gunnar
gunnar
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 05:44

Re: vattenburen på betongbjälklag

Inläggav martin » tis 19 apr 2011, 10:50

Jag skulle också rekommendera cellplastisolering och sedan ingjutna slingor ovanpå detta.

Stora fönsterpartier löser man genom att man lägger golvvärmerören lite tätare i området innanför dessa (detta kallas randzoner)
Jag skulle därför uteslutande lägga golvvärme och då slippa använda shunt och få ut maximalt av en ev värmepump genom att utnyttja fördelarna med lägre framledningstemperatur.

Men förklara gärna lite mer hur underlaget ser ut. Den gjutna plattan ligger den direkt mo marken? ingen isolering under denna?
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Välja golvvärmesystem

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron