Hej.
Står i startgropen för en större renovering vilket bla innebär golvvärme på ett helt våningsplan på ca 70kvm. Våningsplanet består av hall, kök och vardagsrum i en öppen planlösning på 40kvm, 2 sovrum på 15+10kvm samt en toalett på ca 4-5kvm. Golvbjälklaget är i trä vilket jag hade tänkt kortla upp med cc30. På toalett samt hallkökvardagsrum vill vi ha klinkers. I sovrummen klickgolv.
I dagsläget sitter det vattenradiatorer som vi tänkte ta bort, det kommer dock finnas kvar radiatorer i källaren som i framtiden även den delvis kommer förses med golvvärme. Så det vore bra om man iaf kunde förbereda och dimensionera utrustningen för det.
Värmekällan är en kombipanna (el, ved, olja, pellets) men kommer ev bytas ut/kompletteras med nån form av värmepump. Finns även en vedspis i köket.
Har försökt läsa mej till vad jag behöver men tycker det är svårt att vara helt säker. Det jag tror jag kommit fram till är: Erat minipaket med 12mm slang till toaletten. Till resten ett 16mm system med: 500m slang ( lite mycket kanske) som läggs med cc160 i totalt 4 kretsar (2 i storrummet och ett i vardera sovrum. Den stora Shunten, fördelare för minst 4 kretsar, 4 thermostater, braskaminsventil?, 200-250st värmefördelningsplåtar.
Golvvärmen tänkte jag lägga jäms med golvbjälkarna (tvärs mot kortlingarna) mellan 22mm glespanel och värmefördelningsplåtar, uppepå det limmat golvspån, nån form av sealer?, fix o klinker. Shuntar och fördelare placeras i pannrummet i källaren.
Vad tror ni om det?
Skulle vilja veta vad ni tycker, om ni har några förslag samt gärna en komplett lista på vad som skulle behövas.
Tack på förhand /Erik