Hur många slingor från värmepumpen behövs?

Här diskuterar vi allt som har med vattenburen golvvärme att göra. T.ex golvvärmerör, värmespridningsplåtar och fördelare.

Hur många slingor från värmepumpen behövs?

Inläggav sepp » ons 13 jan 2021, 11:26

Hej,

bor i ett hus med NIBE F750 värmepump. Hela bottenvåningen på 120kvm värms upp med vattenburna radiatorer. När jag nu ska inreda övervåningen är jag inne på att lägga vattenburen golvvärme där uppe. Där finns 80kvm och 60 av dessa ska jag ha vattenburen golvvärme i, resterande 20 blir el-golvvärme.

Nu till den vattenburna golvvärmen: Min plan är att köra på 4 st 16mm slingor a 15kvm.

Min fråga: Räcker det med en slinga från värmepannan för att försörja alla dessa 4 slingor genom samma shunt? Husleverantören har förberett 2st slingor (16mm) till eventuella radiatorer på övervåningen, men om jag ska använda båda dessa behöver jag antagligen två skilda shunt-grupper. Med tanke på att de två slingorna från värmepumpen kommer ut på helt olika ställen i övervåningen vore det dessutom mest praktiskt att kunna strunta i en av slingorna. Men frågan är om flödet genom en av slingorna räcker flödesmässigt / energimässigt.

Sepp
sepp
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 13 jan 2021, 11:14

Återgå till Vattenburen golvvärme

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget