Hej,
Jag skall bygga in golvvärme i entren i mitt väldigt välbyggda 50-talshus med källare. Entrén har tidigare haft plastmatta ovanpå ett lackat robust trägolv, där mattan nu är borttagen. Total yta är ca 3,75m2 (ca 2,2x1,7m). Tanken var först att lägga/småltlimma en elslinga, T2 röd, direkt på golvet och sedan gjuta fiberarmerad flytspackel ca 15mm och sedan lägga klinker direkt ovanpå. Detta med tanke på att jag har en källare under och att det vad jag tycker är ett stablit golv från början.
MEN med tanke på att jag har en vattenburen radiator inkopplat hit, och att jag såg det snillrika paketet "Golvvärmepaket L8-5", kom jag på att detta kunde vara en lösning för mig. Jag blir av med radiatorn och jag får ett bra golvvärmesystem!
Jag har dock några frågor:
1. Jag har gamla hederliga element med ett rör IN till elementet och bredvid ett rör tillbaka FRÅN elementet. Betyder detta att detta är ett tvårörs radiatorsystem och att jag kan använda Minikretsventieln som ingår i paketet? (Vad jag vet så är det flöde in i det ena röret och flöde ut ur det andra röret. Inga rör i rör etc.)
2. Även om det inte är en optimal lösning, tror ni att det fungerar att lägga vattenröret direkt på golvet (och t.ex. smältlimma det och därefter flytspackla med fiberarmerad flytspackel? Eller MÅSTE man lägga en golvgips alt golvspånskiva först? (Det är som sagt ett robust och stadigt golv).
3. Måste det vara 20 mm spackel OVANFÖR röret eller räcker det med 20mm från golvets yta? Eller vad är absolut minimum?
4. MÅSTE jag använda mig av Kiltos flytspackel för rotrenovering (LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel) eller kan jag ta ett annat liknande fabrikat?
5. Kan man tänka sig att man kan fräsa ner röret i golvet och på så sätt komma ner ytterligare i tjocklek på flytspacklet?
Det var nog allt!