Jag hÄller pÄ och fixar entren pÄ ett tvÄplans hus. Entren Àr övervÄning sÄ golvet ska förlÀggas mellan vÄningarna, inte mot mark.
Vi ska lÀgga klinkers med golvvÀrme som ska ansluta mot befintligt parkettgolv och det Àr vattenburet system som gÀller.
För att minimera bygghöjden har jag rivit bort befintligt golv ner till reglarna. I samrÄd med byggtekniker sÄ har/hadde jag tÀnkt att regla upp pÄ sidan av befintliga reglar sÄ att spÄnskivegolvet hamnar i fack mellan reglarna istÀllet för ovan. DÀr vinner jag initialt 22mm. Sedan var tanken att det skulle bli spÄrskivor med kabel i med fiberförstÀrkt spackel och klinkers pÄ det.
Nu nÀr jag tittar pÄ olika system sÄ verkar det vara sÄ att spÄrskivor/glespanel etc mest anvÀnds i sÄ kallad flytande förlÀggning. DÄ jag tÀnkt gjuta in slingorna i spackel = god vÀrmeledning sÄ ser jag inte att det behövs plÄtar. AlltsÄ behöver jag inga spÄrskivor och lösningen ovan skulle sÀkert fÄ ett bÀttre resultat med limmat golvgips ovan spÄnskivorna dÀr rören sedan gjutes in. Men hÀr börjar jag tÀnka. MÄste jag verkligen gjuta in rören?
Vad tror ni om föjande.
Mitt golv har 180mm isolering.
1. Mellan reglarna direkt pÄ isoleringen lÀgga rören. HÀr kan jag anvÀnda enkla reglar + rörfÀstningskittet för ingjutning.
2. Direkt ovan rören lÀgger jag i spÄnskivor mellan reglarna (enligt ovan plan)
3. OvanpÄ spÄnskivorna/reglarna limmas 15 mm golvgips.
4. OvanpÄ gipset gjuter jag ett lager pÄ 15 mm fiberförstÀrkt flytspackel
5. Klinkers lÀggs ovan
Jag inser att det inte skulle bli nÄgot kvickt system men det Àr jag inte heller ute efter. FrÄgan Àr om det skulle funka? Blir 55-60 m.m trÀ, gips, puts för mycket för systemet. Jag tÀnker att 180 mm isolering borde bromsa vÀrmen mer och nÄgon stans mÄste den ju ta vÀgen. Ett plus till Àr att skulle det gÄ knas med slingan sÄ har jag tillgÄng till den underifrÄn och behöver inte bryta upp klinkersgolvet.