Golvvärme i torp

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme i torp

Inläggav Robin » fre 20 jul 2012, 12:11

Hej

Jag har ett gamalt torp (byggår 1907) med betong golv och klik laminat över.

Jag tänker sätta lågvolt golvvärme - t.ex Kelvin XK500 - i köket, under klinkers, som är ca 10 kvadratmeter. När jag tog upp den gamla klik golv - vilket var ganske slitet - såg jag att betong var lite ojämt, så jag behöver lägga självutjämning först.

Just nu golvet är grovbetong längst ner, med plast fuktspar över, sen underlagsfoam och till slut klik laminat.

Min fråga är:

jag ska lägga flyttspakel på den gamla betong först, men var ska jag lägga fuktspar? Mellan betong och flyttspackel, eller övenpå flyttspackel och under golvvärme kabel? Eller kanske det behöves inte alls?

Mvh

Robin
Robin
 

Re: Golvvärme i torp

Inläggav martin » ons 19 sep 2012, 10:37

I ett kök behöver du ingen fuktspärr under klinker.
Så mitt förslag är att du gjuter flytspackel sedan lägger Kelvin XK kabel och klinker på det.

En alternativ lösning är att lägga kabeln först och sedan flytspackla in den. (när underlaget är mycket ojämnt så bör man dock vara extra försiktig med kabeln så den inte kommer i kläm när man går på golvet under arbetet.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron