Frågor kring XK systmet

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Frågor kring XK systmet

Inläggav Daniel Jensen » fre 20 apr 2012, 12:31

Hej,
Jag skall lägga klinkers i hallen där jag funderar på att installera golvvärme. Som underlag ligger spånskivor. Den totala golvytan är 3,7 m2. Jag tycker XK systemet verkar bra för mina behov. Jag är främst ute efter komfortvärme.
- Vilket XK system bör jag välja?
- Jag vill undvika att flytspackla. Är det ok att lägga XK slingan direkt på spånskivan och sedan lägga på fix och klinkers direkt ovanpå slingan?
- Hur mycket ström drar ett XK system i runda slängar?
- Finns det någon anledning till att hellre välja ett 230V system?
- Eventuellt måste jag lägga 6 mm gips ovanpå spånskivan – kan jag i sådana fall lägga XK kabeln direkt på gipset eller måste det vara något avskärmande material emellan?
- När jag läser på er hemsida så skriver ni att ”själv får installera helt utan behörighet”. Samtidigt står det i instruktionsbladet från Kelvin ”Tillkalla elektriker för att nätansluta reglerboxen”. Jag undrar därför vad som gäller?

Tacksam för snabbt svar.

Mvh
/Daniel
Daniel Jensen
 

Re: Frågor kring XK systmet

Inläggav Micket4@hotmail.com » ons 19 sep 2012, 12:28

Hej

Skulle också vilja ha svar på frågorna ovan.

Tack på förhand

Mvh Micke
Micket4@hotmail.com
 

Re: Frågor kring XK systmet

Inläggav Hampus » fre 21 sep 2012, 09:31

Till 3,7kvm går det bra med en Kelvin XK300. Är golvet någorlunda välisolerat och du endast är ute efter komfortvärme skall nog en XK200 räcka också.

Det går bra att göra så ja. Prima golvet först för att klinkerfixet ska vidhäfta rejält. Golvet skall även vara reglat 30cc för att inte få svikt.

Ett XK300 system drar vid max belastning ca 300W, ett XK200 system drar max 200W osv.. När golvet väl kommit upp i temp kommer systemet att slå på och av för att hålla temperaturen i golvet.

Nej, det tycker jag inte. Två fördelar med 230V systemen är att dom är billigare vid inköp och man behöver inte ha någon transformatorbox på väggen. Dock kräver de att man gjuter in kabeln samt att en elektriker utför hela arbetet.

Du kan lägga Kelvins lågvoltkabel direkt på gipsplattan.

Detta är system med en spänning under 50V. Dessa system klassas som ”ofarliga” och får installeras/läggas av personer utan behörighet dvs. du som privatperson eller plattsättaren. (Har systemet också stickkontakt så behöver man inte ens kontakta elektriker för anslutning. Skall det monteras fast så behöver elektrikern göra anslutningen mot fas och nolla)
Hampus
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 16:37


Återgå till Allmänna golvvärmefrågor

 


  • Relaterade trådar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget