Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 15:31

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Felindikering XK200

Har nyss satt igÄng systemet efter nÄgra veckors vÀntan. Har lagt trÄdarna med avstÄnds 8 cm pÄ ett drygt 4 kvm hallgolv och pÄ det granitklinker.

Kontrollampan blinkar till var 15 sekund. Skall dÄ betyda överhettning efter vad jag förstÄr. Har prövat att kalibrera om genom att lÀgga en termometer pÄ golvet som visar aktuell golvtemp, stÀllde in ratten pÄ samma temp och tryckte sedan pÄ den lilla bruna knappen. Snabba blinkningar följde och efter ...
Read more : Felindikering XK200 | Visningar : 10003 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: alu-mat

Vi rekommenderar inte att installera alu-mat, eller nÄgot annat vÀrmegolv, under fast monterade skÄp eller garderober.
Read more : Re: alu-mat | Visningar : 12251 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: Kelvin GolvvÀrme under linoleumgolv, eller folie?

Det Àr Kabeln ni skall anvÀnda. Linoleummatta brukar limmas mot underlag sÄ nÄgon reflektorskiva kan jag inte se att ni fÄr in i er konstruktion...
Jag skulle istÀllet spackla in kabeln direkt pÄ det underlag ni har nu sedan limma mattan ovanpÄ detta.
Read more : Re: Kelvin GolvvÀrme under linoleumgolv, eller folie? | Visningar : 15025 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

MÄste man flytspackla ?

Om man lÀgger Heatkoms vÀrmekabelkit mÄste man dÄ flytspackla ? det bygger ju bara 2.9 mm.
Kan man inte sÀtta klinkers direkt ? ( jag har betonggolv som inte behöver justeras, fallet Àr ok )

IstÀllet för att lÀgga fixet pÄ golvet/vÀrmekabeln och dra av med en fixkam, sÄ kan man vÀll lÀgga fixet direkt pÄ klinkerplattan och dra av med en fixkam och lÀgga dit dem ?!( sÄ att man inte skadar vÀrmekabeln med ...
Read more : MÄste man flytspackla ? | Visningar : 9705 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

FrÀsa spÄr för rör i befintligt trÀgolv

Hej, jag vill ersĂ€tta en radiator i köket med vattenburen golvvĂ€rme. Jag vill helst slippa lĂ€gga in golvspĂ„n med frĂ€sta kanaler för att undvika nivĂ„skillnad med angrĂ€nsande rum. IstĂ€llet funderar jag pĂ„ att frĂ€sa kanaler med överhandsfrĂ€s i befintligt trĂ€golv och lĂ€gga plĂ„t i dessa kanaler. Rummet Ă€r ca 15 m2. Skulle vilja anvĂ€nda 12 mm rör, sĂ„ att det inte bygger sĂ„ mycket. Är det möjligt?
Read more : FrÀsa spÄr för rör i befintligt trÀgolv | Visningar : 12139 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: kelvin xk500

Det lÄter som att ditt styrkort Àr trasigt. Nya finns att bestÀlla hÀr: http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=23_24
Read more : Re: kelvin xk500 | Visningar : 23931 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: kelvin xk500

2m Àr alldeles för mycket att kapa av. Boxen kommer inte kunna kalibrera slingan och du fÄr köpa en speciallindad transformator.

Det du kan göra Àr att lÀgga sista biten av kabeln med mindre mellanrum. Det Àr OK att lÀgga med minst 2cm cc.
Read more : Re: kelvin xk500 | Visningar : 13751 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Rördimension fram till fördelare

Hej, jag ska lÀgga Uponor 17mm slang i 5 rum pÄ övreplan, ner frÀst i spÄnskiva cc 200...total golvyta blir ca. 45 m2.
Min frÄga Àr vilken dimension jag behöver fram till fördelarenfrÄn bergvÀrmepumpen ? Har en ordentlig kringla Uponor slang som Àr 20mm rÀcker den ?
AvstÄndet Àr inte mer Àn ca. 7 meter och en höjdskillnad pÄ ca. 1 meter.
NÄgon som frÀst ner 17 mm slang ? typ av frÀs + andra ...
Read more : Rördimension fram till fördelare | Visningar : 10869 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: hur högt bygger golvvÀrme nÀt?

7mm gjutning gÄr bra!
LÀgger du in ordern före klockan 2 skickar vi samma dag. DÀrefter tar det ca 2-3arbetsdagar.
Read more : Re: hur högt bygger golvvÀrme nÀt? | Visningar : 11335 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: KELVIN XK200

Ja visst, sÄ lÀnge du lÀgger kablarna i separata rör sÄ Àr det inga problem.
Read more : Re: KELVIN XK200 | Visningar : 9458 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477