Aktuellt datum och tid: ons 24 jun 2026, 21:22

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Underlag för lÄgvolts golvvÀrme

Hej!
Funderar pÄ att lÀgga Kelvin XK300 som Ànda vÀrmekÀlla pÄ golvet i hallen pÄ ca.5m2 som jag hÄller pÄ att renovera, kommer det att rÀcka för att fÄ
tillrÀcklig vÀrme?
PÄ golvet ligger det spÄnskiva (plastmatta ovanpÄ spÄnskiva, som tas bort), kan jag lÀgga kabeln rÀtt pÄ spÄnskivan eller behöver jag nÄgot under?
Mvh
Read more : Underlag för lÄgvolts golvvÀrme | Visningar : 9426 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


BĂ€sta system till mitt uterum

Hejsan,

Jag hÄller pÄ att bygga uterum, och skulle vilja ha hjÀlp att vÀlja hur mitt system med golvvÀrme skall se ut.

Jag har en gjuten platta pÄ mark med 200mm frigolit, sÄ golvvÀrmen kommer att flytspacklas ner.
Golvytan Àr pÄ 27kvm, rummer kommer ej att vara uppvÀrmd Äret runt, men vill vid behov kunna starta vÀrmen fÄr att kunna anvÀnda uterummet mer pÄ vÄr/höst.

Vilket system tycker ni jag skall anvÀnda till detta?
Bör ...
Read more : BÀsta system till mitt uterum | Visningar : 42989 | Svar : 0 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem


VĂ€rmegolv

Jag funderar pÄ att lÀgga in golvvÀrme i mitt kök och vardagsrum. Den totala ytan Àr ca 50 kvm om jag inte rÀknar in ytan under köksskÄp.
Det finns gamla direktverkande element i dessa rum idag och jag funderar pÄ att installera en luft / luft vÀrmepump.
Skall man ta bort elementen och lÄta uppvÀrmningen ske via golvvÀrmen som ett tillÀgg till vÀrmepunpen eller:
BehÄlla elementen och köra golvvÀrme endast som komfortvÀrme.

Tack pÄ förhand!
Read more : VÀrmegolv | Visningar : 8405 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


Skadat golvvÀrmerör

Hej,

Behöver Er hjÀlp.
Vi hÄller pÄ att lÀgga golvvÀrme hemma och upptÀckte igÄr att ena röret var skadat, typ som att man rÄkat komma Ät röret med en vÀldigt vass kniv. Vi poÀngterade detta för vÄr rörmokare men han menade pÄ att rören bestÄr av 7 lager och att det bara Àr 1-2 lagret som blivit skadat.

Han menade pÄ att de inte Àr nÄgon fara och att sÄnt hÀnder nÀr de drar slangen ...
Read more : Skadat golvvÀrmerör | Visningar : 7800 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme


köprÄd

Jag skall lÀgga in vattenvÀrmegolv i ett fritidshus som inte vÀrms upp dec-feb
rummet Àr pÄ 40/kvm och skall gjutas in i ett betonggolv
Det skall anslutas till en vedeldad panna
Vad Àr det minsta jag behöver ?
hur mycket slang / vilken dimension / antal slingor
Read more : köprÄd | Visningar : 7669 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


golvvÀrme

GÄr det att lÀgga vattenburen golvvÀrme nÀr man bara eldar med ved pÄ vintern och annars har luft/luftvÀrmepump. Blir det för mycket vÀrmevÀxlingar mellan varmt och kallt?
Read more : golvvÀrme | Visningar : 7663 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


GolvvÀrme uterum

Hej,

har idag en rejÀl och stabil altan pÄ plint som jag övervÀger ersÀtta med betongplatta och uterum med U-vÀrde under 2.0.
FÄr man ett sÄ mycket varmare uterum med betongplatta jÀmfört med isolerat altangolv, kyler inte en betongplatta ?
Är det vĂ€rt att gjuta betongplatta ?

Om jag gjuter en platta, skall man dÄ lÀgga vÀrmeslangen i betongplattan eller i flytspackel ovan plattan?
FÄr man en snabbare uppvÀrmning om man lÀgger vÀrmeslangen i flytspackel ...
Read more : GolvvÀrme uterum | Visningar : 13892 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


Termostat

Hej, jag har sedan nÄgra Är tillbaka elgolvvÀrme i duschrummet och en termostat OJ Microline OTN med golvgivare i klinkergolv lagt av fackman. Men systemet verkar slutat att fungera. Jag vrider pÄ instÀllningsratten, det klickar till som tidigare och lysdioden tÀnds med normal styrka, men blixtsnabbt ett nytt klick och lysdioden slocknar och gÄr över i ett svagt glimrande sken. NÄgon effekt pÄ golvvÀrmen mÀrks inte.
Termostatfel eller givarfel? NÄgot förslag? Att byta termostat Àr ...
Read more : Termostat | Visningar : 14465 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


Leveranstid golvvÀrmefolie

Hej, vi vill sÀtta in golvvÀrme pÄ 30m2 ser att ni har ett golvvÀrmefolie 30 dÄ Àr frÄgan hur snabbt kan jag fÄ hem det? Och gÄr det att klippa till folien sÄ som man vill? VÄrat rum ser ut som ett L och vill ha golvvÀrme över hela...
Och vad Àr skillnande mellan Reflektorskiva 3 mm och 6mm?
Mvh Johan
Read more : Leveranstid golvvÀrmefolie | Visningar : 8151 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


lumpapp eller foam??

hej..jag kommer att lÀgga reflektorn direkt pÄ golvspÄnet...sedan alumat...men sen undrar jag om man ska ha lumpapp eller foam....har hört att foam isolerar nerÄt vad sÀger ni??
Read more : lumpapp eller foam?? | Visningar : 9435 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


 

Logga in  •  Bli medlem


Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477

cron