Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 21:24

News News of GĂ€st forum

Site map of GĂ€st forum » Kategori : GĂ€st forum

Ett osorterat forum dÀr gÀster kan stÀlla frÄgor om golvvÀrme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frÄgorna i rÀtt forums kategori.

KomfortvÀrme

Jag funderar pÄ att lÀgga in trÀgolv med komfortvÀrme i ett dÄligt isolerat sovrum i en sommarstuga och har funderat pÄ att anvÀnda Kelvinsystemet eftersom det inte bygger pÄ höjden.
Har tÀnkt lÀgga en ventilerande matta typ Platon under trÀgolvet eftersom undergolvet bestÄr av en dÄligt isolead betongplatta, kan Kelvinsystemet anvÀndas pÄ detta?
Är det möjligt att lĂ€gga en tunn reflekterande isolering, typ Thermoreflekt som Kelvinslingan lĂ€ggs pĂ„? Ger detta nĂ„gon pĂ„taglig effekt?
Är det ...
Read more : KomfortvÀrme | Visningar : 9030 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

LÀgga golvvÀrme i hallen

Ska renovera hallen och tÀnker lÀgga in klinker eller mer exakt svarta skiffer plattor! Hallen Àr strax under 2m bred och 3m lÄng. Idag sitter en liten radiator lÀngs ena vÀggen. Vi har vattenburen vÀrme i hela huset (radiatorer) och fjÀrrvÀrme.

:?: Nu Àr mina funderingar pÄ hur jag skall göra med golvvÀrme. Antingen slÀnga ut radiatorn och lÀgga vattenburen golvvÀrme eller behÄlla radiator och bara ha ...
Read more : LÀgga golvvÀrme i hallen | Visningar : 4384 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

LÄgvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft?

Hej,

Har tÀnkt att köpa lÄgvoltsgolv till c.a 60kvm uppdelat pÄ tre rum i kÀllare, badrum c.a 18-20kvm/tvÀttstuga c.a 16kvm/allrum c.a 18-20 kvm.
Mina frÄgor Àr följande: vad Àr skillnaden förutom spÀnningen pÄ 12-48 V? Vad vÀljer jag? Kan jag montera en trafo till 20kvm? Har betonggolv utan underliggande isolering har ni isolering att rekomendera för betong golvet? Kan man konvertera extern energikÀlla till golvslingorna ( Batteri tex. )
MÄnga frÄgor men tycker lÄgvoltsgolv Àr ...

Hur identifierar man ett Kelvin XK / Royal system?

Jag har ett gammalt kelvin royal system i mitt hus som har slutat att fungera. hur vet jag vilken modell jag har?
Read more : Hur identifierar man ett Kelvin XK / Royal system? | Visningar : 9879 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

golvvÀrme byta termostat?

Hej,

Jag har elektriskt golvvÀrme i golvet sedan 2002. Men nu fungerar inte termostaten riktigt. Den knÀpper av och pÄ hela tiden. Termostaten har en golvgivare som ligger under golvplattorna. Dock var jag smart nog att lÀgga den i ett plaströr sÄ jag kan dra ut den! :)

Nu undrar jag om jag kan byta till en annan termostat av annat mÀrke eller om jag bör anvÀnda ...
Read more : golvvÀrme byta termostat? | Visningar : 11062 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Endast golvvÀrme som vÀrmekÀlla?

Hej,
jag bygger en stuga pÄ 71 kvm med sovloft som kommer stÄ ensamt för det mesta, dvs underhÄllsvÀrme. Kommer Àven ha en kamin.

Jag vÄndas mellan att ha luftluft vÀrmepump + nÄgra olje element eller endast vattenburen golvvÀrme gjuten i betongplattan.

FrÄgan Àr:
  • Är golvvĂ€rme en investering, dvs öka vĂ€rdet pĂ„ huset. Installationen Ă€r ju dyrare!
  • Blir det verkligen billigare i drift. Kolla mina husvĂ€rden nedan.
  • Funkar det bra som underhĂ„llsvĂ€rme? Har hört att ...
Read more : Endast golvvÀrme som vÀrmekÀlla? | Visningar : 5069 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme till sommarstugan

Hej,

Jag ska renovera badrummet i sommarstugan och funderar pÄ att lÀgga in golvvÀrme. Jag har ingen större vana av ett sÄdant projekt och skulle behöva lite assistans.

Vilket system bör jag vÀlja? Rummet Àr ca 15 kvm. Vi Àr endast dÀr ett par veckor om Äret och vill ha en sÄvÀl konstnadseffektiv som sÀker lösning.

// Johan
Read more : GolvvÀrme till sommarstugan | Visningar : 8492 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Höjd

Hur Àr det egentligen med tjockleken pÄ golvvÀrmen? Jag har hört att för att fÄ ett bra system sÄ mÄste man offra flera centimeter som golvet höjs med. Jag har dÄ problemet med att köksutrustningen inte kommer att fÄ plats eftersom den redan nu gÄr upp i taket. Finns det nÄgra riktigt tunna system pÄ marknaden?
Read more : Höjd | Visningar : 4600 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

50 hz vibration frÄn golvvÀrme?

NÀr golvvÀrmen i nya badrummet kopplades in och precis slagits pÄ sÄ kÀnde jag vibrationer frÄn golvet. Typiskt 50 hz brum. Det var alltsÄ inte el som jag kÀnde utan bedömde det som vibrationer frÄn slingan.

Elektrikern som kopplade in vÀrmen sa att han kÀnde inget. Men att det var golvvÀrmen som vibrerade anser jag givet dÄ vibrationerna upphörde nÀr jag stÀngde av termostaten för att direkt Äterkomma nÀr jag slog pÄ den igen.

Efter ...
Read more : 50 hz vibration frÄn golvvÀrme? | Visningar : 4876 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

IsolationsmÀtning vÀrmegolv?

Jag fattar nÀstan inget nÀr det gÀller el.
Kan nÄn förklara lÀttbegripligt vad man missar om man bara gör en resistansmÀtning av en elslinga i badrummet och hoppar över isolationsmÀtningen? Finns det nÄgot krav, elsÀkerhet, pÄ isolationsmÀtning?

Hade bett en elektriker komma och resist- o isolationsmÀta Heatcom slingan som jag lagt ut i badrummet men nÀr han kom hade han bara instrument för resistansmÀtning med sig och han tyckte att det rÀckte med den mÀtningen ...
Read more : IsolationsmÀtning vÀrmegolv? | Visningar : 4931 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477