Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 20:16

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Golvvärme och trägolv

Hej!

Jag bygger ny sommarstuga som också kommer nyttjas under kalla årstider. Jag planerar vanligt trägolv-furu. Hur fungerar detta med någon av era golvvärmemattor.

Hur tjocka plankor kan man välja?

Är laminatgolv att föredra med tanke på hur värmen avges?

Går ungefärlig elförbrukning, exempelvis per kvadratmeter och timme vid en yttertemp av 5 grader, att uppskatta?

hälsningar Olle
Read more : Golvvärme och trägolv | Visningar : 9285 | Svar : 0

Royal 200

Hej,

Jag har ett ca 10 år gammalt golvvärmesystem som heter Royal 200 (Kelvin i Laholm AB), som nu inte fungerar. Det hörs att systemet slår på, men efter 3-4 sekunder så knäpper det till igen, och jag antar att det då slår av för golvet blir inte varmt.

Vad är det troliga felet? Finns reservdelar att köpa?

MVH // Leif Johansson
Read more : Royal 200 | Visningar : 8249 | Svar : 0

Fel på kelvin xk 300

Hej!
Har kelvin xk 300 golvvärme sats.
Har fungerat 1,5 år perfekt, men nu helt plötsligt så spelar det ingen roll om man vrider ner värmen tilll 5 grader så ligger den ändå och värmer golvet varmt. Det gjorde den inte innan.
Vad kan vara fel?
Read more : Fel på kelvin xk 300 | Visningar : 8911 | Svar : 0

Lågbyggande vattenburen Golvvärme med klinkers

Håller på och renoverar ett hus i Danderyd och ska sätta in klinker i köket. Under detta har vi tänkt oss att ha golvvärme kopplat till husets vattenburna värmesystem. Vilket system är bäst? Rummet är bara 15kvm stort och vi vill undvika en hög tröskel mot de andra rummen. 8mm el 12mm verkar båda fungera på den ytan och 8mm är dessutom mycket billigare men funkar det att ha på den ytan?

I badrummet ska ...
Read more : Lågbyggande vattenburen Golvvärme med klinkers | Visningar : 7756 | Svar : 0

Dra Kelvinkabel i VP rör?

Får man dra värmekablen i vp 16 rör ca 50 cm?
Read more : Dra Kelvinkabel i VP rör? | Visningar : 2863 | Svar : 0

hur högt bygger golvvärme nät?

tjena,
jag är intresserad av att lägga golvvärme under klinker vid entrén. Huset står på betongplatta och jag har 15mm bygghöjd upp till omkringliggande golvkant, varav klinkerplattorna är 8mm. Hur högt bygger Golvvärme Nät? räcker det om jag har 7mm att spackla in värmenätet i?
Hur lång leveranstid är det från beställning om jag vill ha Net-KIT 5 med programmerbar termostat?

tacksam för snabbt svar.
Read more : hur högt bygger golvvärme nät? | Visningar : 2923 | Svar : 0

NetKit 4 för 4,2 kvm?

Hej, ska lägga golvvärme på en yta av 4,2 kvm. Passar NetKit för 4 kvm eller bör vi ta ett större kit?
Read more : NetKit 4 för 4,2 kvm? | Visningar : 2813 | Svar : 0

vattenburen golvvärme saknar anslutniongsventiler

Hej
Jag köpte 2 golvvärmepaket (vattenburen golvvärme, LK) i början av året, installerade fördt det i badrummet (våtrumsspärr osv tog lite tid!) så vi har inte hunnit börja på andra golvet till hallen förrän nu. Upptäckte att vi inte hittar några anslutningskopplingar i lådan. Inser att det är lite sent att komma med detta problem nu men måste ju ha dem för att slutföra installationen. Det står i instruktionsboken att man måste använda de medföljande ...
Read more : vattenburen golvvärme saknar anslutniongsventiler | Visningar : 6813 | Svar : 1

ingen ström från kretskort till plint

Elekrikern har varit här för att koppla in vårt nya KELVIN XK 500, dock utan att lyckas. Det finns ingen ström från kretskort till plint och vredet lyser inte. Vad kan jag göra åt det?

/Niklas
Read more : ingen ström från kretskort till plint | Visningar : 8060 | Svar : 0

Net-KIT 3 till klinker

Hej kan jag använda net kittet till mitt golv utan att flytspackla mitt golv är spånskiva och jag tänkte lägga klinker .. mvh jonas
Read more : Net-KIT 3 till klinker | Visningar : 10287 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477